maandag 14 mei 2012

Rozen-frambozentaartje




Een verjaardagstaart voor de oudste zoon die 14 wordt. Hij is gek op rozencake (en rozenmacarons!), daarom een taartje bestaande uit vier lagen. Ze lopen van vanille tot rozen, en twee gradaties ertussen. Tussen de lagen 1 keer botercrème, en 2 keer frambozenjam. De jam zakt een beetje weg in de cake, wat minder mooi is als je hem doorsnijdt. 
Om de taart af te strijken had ik Swiss Meringue botercrème gemaakt, maar die kleurde wat geel na een tijdje. Hij is wel heel lekker, veel minder vet en zoet dan normale botercrème. Om de taart toch mooi wit te krijgen heb ik er nog een dun laagje met alleen Swiss meringue op gedaan.
De rozenblaadjes had ik een paar dagen geleden al gemaakt. Je neemt de middelste blaadjes van een (biologische) roos, je kunt er wel 15 per roos uithalen. Dun bestrijken met een mengsel van losgeklopt eiwit met iets water, en dan bestrooien met fijne kristalsuiker. Dit keer heb ik de suiker in een zeefje gedaan, waardoor de suiker mooier verdeeld is dan bij de viooltjes die ik laatst had gemaakt.

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig taartje! Al je baksels zien er fantastisch uit.

    Misschien een stomme vraag hoor, maar die rozenblaadjes... Zijn die blaadjes van een echte roos uit de bloemenwinkel of zijn het speciale eetbare rozen? Het lijkt me namelijk erg leuk om daar ook eens mee te experimenteren. En die eetbare viooltjes in een eerder bericht van je? Waar kan je die kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Lysanne,

    Het is belangrijk dat de bloemen onbespoten zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld kopen bij biologische winkels, maar ik zag ze ook bij de Sligro (groothandel).
    Je kunt ze ook onbespoten nemen, maar dan zou ik ze niet opeten. Dan gebruik je ze gewoon voor de sier.
    Ze blijven lang goed heb ik gemerkt, dus je kunt ze ruim van tevoren maken. Wel goed de hele bloem (voor en achter) met eiwit bestrijken en bestrooien met fijne kristalsuiker (geen poedersuiker).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie hier en via de mail, hihi. Ik zal het eens proberen. Ik vind het er namelijk echt leuk uitzien met echte bloempjes. Het maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen