vrijdag 17 juni 2011

Zoute caramel macarons
















































Op internet had ik er al veel over gelezen, en in Londen heb ik er eentje van Ladurée geproeft: zoute caramel macaron. De combinatie van zoet en zout is ontzettend lekker. Ik had geen idee hoe moeilijk het was om deze caramel te maken, en het lastige was dat er in boeken en op internet nogal wat verschillende recepten te vinden waren. De gulden middenweg leek mij het veiligste, en het heeft gelukkig goed uitgepakt. Het duurt met caramel wel langer voordat de macarons lekker zijn om te eten. De rozen-frambozen, die ik gisteren voor de tweede keer gemaakt heb omdat hij thuis een grote favoriet is, is na een dag al lekker smeuïg. Waarschijnlijk door de frambozenjam die redelijk vochtig is. De caramel geeft minder makkelijk vocht af, waardoor ze eigenlijk een aantal dagen moeten ‘rijpen’.

Op onderstaande url kun je het recept vinden van zowel de macaron als de caramel. Dit macaron-recept (van de beroemde Hermé-macaron!) werkt bij mij het beste. Gemaakt met Italiaanse meringue, ik bak ze alleen op 160 graden in plaats van 180 omdat ik een convectieoven heb (zoals de meeste mensen in Nederland).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen