zaterdag 14 mei 2011

Nieuwe bakwijze voor cupcakes


Voor deze cupcakes heb ik een nieuwe techniek bedacht, die ook nog schijnt te werken: de normale werkwijze is dat je een cc bakt (ik probeerde altijd zo bol mogelijk), deze met crème of ganache glad afwerkt (heel veel werk) en vervolgens het met fondant afwerkt. Dit keer heb ik de cc in twee delen gebakken: de bovenkant in een halve-bal vorm met dezelfde doorsnede als een cc-caise, de onderkant bestaat uit een cc die niet boven de rand uitkomt. De bolvorm heb ik iets uitgehold en vervolgens in die holling plus op de onderste helft ganache gespoten. Dit heeft een aantal voordelen: het is veel minder werk en de bolling is prachtig rond wat het afwerken weer eenvoudiger en mooier maakt. Maar het grootste voordeel: als je nu in de cc bijt heb je steeds een deel cake + crème, inplaats van dat alle crème na de eerste drie happen is verdwenen!

4 opmerkingen:

  1. Na een paar pogingen te hebben gedaan, vraag ik het je maar; hoe maak je de halve bolletjes?
    Groetjes Janet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Janet, ik had geen bericht gekregen van je vraag, daarom heb ik niet meteen geantwoord... Mayli vroeg het mij ook (zie vraag hieronder, daar staat het antwoord...

      Verwijderen
  2. Hallo, hier mijn eerste reactie.
    Ik volg je al een geruime tijd en ik vindt je blog erg mooi. Ik zal het zeker volgen en vaak je tips gebruiken voor mooiere cupcakes en taarten. Bedankt.

    Nog een vraag; moet ik voor de nieuwe bakwijze een speciale bakvorm kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Best Mayli, sorry voor mijn late reactie, ik had geen bericht van je vraag gekregen... Ja, de bolletjes worden in een siliconenmal gebakken, een gewone bakvorm die flexibel is. De doorsnede van de halve bollen is gelijk aan de doorsnede van de cupcake-caisses.

      Verwijderen