maandag 17 mei 2010

Project Japanse kersenbloesem...





Mijn oudste zoon Marten werd 12 en hij vroeg of ik iets voor hem wilde bakken. Natuurlijk, graag! Hij kwam zelf met het idee van Japanse kersenbloesem, wat ik wel weer verrassend vond, alleen had ik bij kersenbloesem visioenen van uitbundig roze, niet echt iets voor een 12-jarige jongen. Na wat schetsen kwam ik op het volgende ontwerp: een 1-persoonstaartje (je hebt dan meer oppervlak dan bij een cupcake, dat ik die taartjes nog nooit eerder gemaakt had zag ik niet als probleem) bedekt met beige-geel fondant (als het wit zou zijn deed het mij teveel denken aan bruiloft/ babyshower/ meisjesfeest). Daarop kersenbloesem in 3 maten en 2 tinten roze, takken van bruin chocoladefondant en wat kleine groene takkenknopjes. Ik vind het altijd mooi een rechtopstaand element bovenop te hebben, een vogel of vlinder ligt dan voor de hand. Ik zat nog middenin mijn vlinderperiode dus dat werd het. In een vergrijsd blauw, een kleur die terugkomt in het satijnen afwerkbandje. Ik begon vol enthousiasme aan de voorbereidingen, de rest schoof ik wat voor mij uit. Tot een week voor de verjaardag. Een 1-persoonstaartje? Dat had ik nog nooit gedaan! In het boek van Peggy Porschen lijkt het simpel. Haar taartjes zijn mooi, maar ook een opeenstapeling van zware cake, suikersiroop, botercrème, marsepein en dik fondant. Dat moest anders kunnen. Ik begon met twee kleine taarten van moscovisch gebak (luchtig deeg zonder boter), een chocolade en een sinaasappel. Rondjes eruit steken, licht met sinaasappelsiroop bestrijken, iets witte chocoladeganache ertussen en afsmeren met diezelfde ganache.Wat een gedoe! De zijkanten kruimelden, ze werden niet gelijk van grootte, gek werd ik ervan. Ik heb ze maar even in de koelkast gezet, een heel dun laagje botercrème erover gedaan en toen waren ze weer wat gladder. Maar ik had vrij hoge taartjes gemaakt, die nauwelijks te bekleden waren met fondant die ik natuurlijk weer eigenwijs heel dun wilde hebben. Toen de takjes van fondant en de verdere versiering erop. Nou ja, het resultaat is goed geworden, maar ik ga zeker op zoek naar een handiger en snellere methode.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen